بازارچه قرآنی

با نظرات خود ما را در بهتر ساختن وبلاگ حمایت کنید.

بازارچه قرآنی

با نظرات خود ما را در بهتر ساختن وبلاگ حمایت کنید.

تفسیره سوره بقره - بخش یک از آیه 1 تا 100

سوره بقره :

این سوره در «مدینه» نازل شده و 286 آیه است‏.

محتوا و فضیلت سوره بقره:

جامعیت این سوره از نظر اصول اعتقادى اسلام و بسیارى از مسائل عملى (عبادى، اجتماعى، سیاسى و اقتصادى) قابل انکار نیست. چه اینکه در این سوره: 1- بحثهائى پیرامون توحید و شناسائى خدا مخصوصا از طریق مطالعه اسرار آفرینش آمده است. 2- بحثهائى در زمینه معاد و زندگى پس از مرگ، مخصوصا مثالهاى حسّى آن مانند داستان ابراهیم و زنده شدن مرغها و داستان عزیر 3- بحثهائى در زمینه اعجاز قرآن و اهمیت این کتاب آسمانى. 4- بحثهائى بسیار مفصل در باره یهود و منافقان و موضع‏گیریهاى خاص آنها در برابر اسلام و قرآن، و انواع کارشکنیهاى آنان در این رابطه. 5- بحثهائى در زمینه تاریخ پیامبران بزرگ مخصوصا ابراهیم و موسى علیهما السّلام. 6- بحثهائى در زمینه احکام مختلف اسلامى از جمله نماز، روزه، جهاد، حجّ و تغییر قبله، ازدواج و طلاق، احکام تجارت، و قسمت مهمى از احکام ربا و مخصوصا بحثهائى در زمینه انفاق در راه خدا، و همچنین مسأله قصاص و تحریم قسمتى از گوشتهاى حرام و قمار و شراب و بخشى از احکام وصیّت و مانند آن.

 در فضیلت این سوره‏

 از پیامبر اکرم صلّى اللّه علیه و اله پرسیدند: «کدامیک از سوره‏هاى قرآن برتر است؟ فرمود: سوره بقره، عرض کردند کدام آیه از آیات سوره بقره افضل است؟ فرمود: «آیة الکرسى».

 بسم اللّه الرّحمن الرّحیم‏

  (آیه 1)- تحقیق در باره حروف مقطعه قرآن: «الم» (الم). در آغاز 29 سوره از قرآن با حروف مقطعه برخورد مى‏کنیم. و این حروف همیشه جزء کلمات اسرار آمیز قرآن محسوب مى‏شده، و با گذشت زمان و تحقیقات جدید دانشمندان، تفسیرهاى تازه‏اى براى آن پیدا مى‏شود. و جالب اینکه در هیچ یک از تواریخ ندیده‏ایم که عرب جاهلى و مشرکان وجود حروف مقطعه را در آغاز بسیارى از سوره‏هاى قرآن بر پیغمبر صلّى اللّه علیه و اله خرده بگیرند، و آن را وسیله‏اى براى استهزاء و سخریه قرار دهند و این مى‏رساند که گویا آنها نیز از اسرار وجود حروف مقطعه کاملا بى‏خبر نبوده‏اند. به هر حال چند تفسیر که هماهنگ با آخرین تحقیقاتى است که در این زمینه به عمل آمده، و ما آنها را به تدریج در آغاز این سوره، و سوره‏هاى «آل عمران» و «اعراف» بیان خواهیم کرد، اکنون به مهمترین آنها مى‏پردازیم:

 این حروف اشاره به این است که این کتاب آسمانى با آن عظمت و اهمیتى که تمام سخنوران عرب و غیر عرب را متحیّر ساخته، و دانشمندان را از معارضه با آن عاجز نموده است، از نمونه همین حروفى است که در اختیار همگان قرار دارد در عین اینکه قرآن از همان حروف «الف باء» و کلمات معمولى ترکیب یافته به قدرى کلمات آن موزون است و معانى بزرگى دربردارد، که در اعماق دل و جان انسان نفوذ مى‏کند، روح را مملو از اعجاب و تحسین مى‏سازد، و افکار و عقول را در برابر خود وادار به تعظیم مى‏نماید.

 درست همانطور که خداوند بزرگ از خاک، موجوداتى همچون انسان، با آن ساختمان شگفت انگیز، و انواع پرندگان زیبا، و جانداران متنوع، و گیاهان و گلهاى رنگارنگ، مى‏آفریند و ما از آن کاسه و کوزه و مانند آن مى‏سازیم، همچنین خداوند از حروف الفبا و کلمات معمولى، مطالب و معانى بلند را در قالب الفاظ زیبا و کلمات موزون ریخته و اسلوب خاصى در آن بکار برده، آرى همین حروف در اختیار انسانها نیز هست ولى توانائى ندارند که ترکیبها و جمله بندیهائى بسان قرآن ابداع کنند.                      

 عصر طلائى ادبیات عرب:

 عصر جاهلیت یک عصر طلائى از نظر ادبیات بود، همان اعراب بادیه‏نشین، همان پا برهنه‏ها با تمام محرومیتهاى اقتصادى و اجتماعى دلهائى سرشار از ذوق ادبى و سخن سنجى داشتند، عربها در زمان جاهلیت یک بازار بزرگ سال به نام «بازار عکاظ» داشتند که در عین حال یک «مجمع مهم ادبى» و کنگره سیاسى و قضائى نیز محسوب مى‏شد. در این بازار علاوه بر فعالیتهاى اقتصادى عالیترین نمونه‏هاى نظم و نثر عربى از طرف شعراء و سخنسرایان توانا در این کنگره عرضه مى‏گردید، و بهترین آنها به عنوان «شعر سال» انتخاب مى‏شد، و البته موفقیت در این مسابقه بزرگ ادبى افتخار بزرگى براى سراینده آن شعر و قبیله‏اش بود.

 در چنین عصرى قرآن آنها را دعوت به مقابله به مثل کرد و همه از آوردن مانند آن اظهار عجز کردند، و در برابر آن زانو زدند، گواه زنده این تفسیر حدیثى است که از امام سجاد علیه السّلام رسیده آنجا که مى‏فرماید: «قریش و یهود به قرآن نسبت ناروا دادند گفتند: قرآن سحر است، آن را خودش ساخته و به خدا نسبت داده است، خداوند به آنها اعلام فرمود: «الم ذلک الکتاب» یعنى: اى محمّد! کتابى که بر تو فرو فرستادیم از همین حروف مقطعه (الف- لام- میم) و مانند آن است که همان حروف الفباى شما است.

کلیه تفسیر های قرآن از تفسیر نمونه برگرفته شده است

جهت دیدن و دریافت مطالب بیشتر به ادامه مطلب بروید


به دلیل بیشتر بودن مطالب تفسیر قرآن مطالب در فایل pdf ذخیره و برای دانلود و با حجم کم قرار گرفته است . با تشکر از حسن انتخاب شما


دانلود تفسیر سوره بقره - آیه 1 تا 20



دانلود تفسیر سوره بقره - آیه 41 تا 60


دانلود تفسیر سوره بقره - آیه 61 تا 80


دانلود تفسیر سوره بقره - آیه 81 تا 100

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد